BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, September 30, 2009

masjid dan kubur mengingatkan aku....

dah jadi tabiat tiap kali naik kenderaan mesti baca doa...tapi biasalah manusia,kadang2 terlupa jugak lagi2 masa nak naik atau masuk kenderaan tu tengah borak2 kan...

tiap kali aku terlupa baca doa, dalam perjalanan tu kalau aku jumpa masjid,nampak ja kubur automatik teringat yang aku tak baca doa pun masa naik tadi...aku penah la bagi tahu mama aku pasal ni.mama aku jawab "kuboq tu kan ingatkan kita kematiaan"...yup,betul.bila aku terlupa baca doa nauk kenderaan tu,nampak ja kubur aku rasa semacam...lagi satu bila aku buat sesuatu yang mama aku tak suka,nampak ja kubur,aku dah tak senang duduk,rasa berdosa tu membuatkan aku rasa panas...

raya ke2 hari tu aku perdi kelantan.raya ke4 malam tu baru bertolak balik.masa tu lebih kurang pukul 11 malam kalau tak silap.disebabkan terlalu letih dan mengantuk,aku pun terlupa nak baca doa naik kenderaan.dalam keaadaan separuh sedar tu,aku nampak masjid,ingatlah aku yang aku tak baca doa lagi tapi lepas tu aku tertidur.jadi aku tak baca la doa tu.doa tidur lagi la kan.hehe...lepas tu aku terasa kepala aku terhantuk seat depan.kuat,pening la jugak kepala aku.masa kepala terhantuk tu aku dengar bunyi hon brek kenderaan,kuat.kalau orang utara kata brek menyakaq...aku pun celik mata. terkejutnya aku...depan kereta kami ada kereta lain melintang depan kereta kami dan di sisi kiri kereta ada trailer yang jaraknya 3 4 inci ja lagi dengan kereta kami.kereta depan tu pun sama...aku tengok muka mama aku.pucat...macam tak dak darah.terkejut sangat la...nyaris2 jadi korban malam tu.kecoh la jugak.orang ramai kat kedai makan tepi jalan tu semua berdiri tengok...lepas tu kami berhenti ja kat kedai makan tu.rehat kejap...mama aku ada darah tinggi,takut jugak.keluar ja kereta bau tayar terseret tu kuat gile...

lepas mama aku dah ok sikit,dia pun tanya..."kita nak balik jugak ka malam ni? esok pagi la,dah lambat ni.kot grik nu hutan ja,tak pa ka balik la?"...mama aku dah seriau...lepas sembang2,abg.zam driver kami cakap nak balik malam tu jugak...baliklah kami...dalam perjalanan balik tu aku terfikir...kalau la tadi trailer tu hentam kami...innalillah boleh jadi.dah la aku tak baca doa,nak sebut Allah pun tak sempat la.tengah tidur kan...dalam sunyi tu,anak sepupu aku bersuara..."kalau tak kita masuk metro dah esok tok su(mama aku).kereta depan tu la buat reja bodo"...semua diam tak menyahut...alhamdulillah,pukul 4;30 kami sampai rumah...

petang keesokan hari aku keluar dengan kakak aku.lupa jugak baca doa....sampai ja masjid kilang lama tu,baru aku teringat tak baca doa...hehe2...sungguh,masjid dan kuburan tu selalu mengingatkan aku...

0 comments: